Voor wie is de huisartsenspoedpost?
De Huisartsenspoedpost Zeeuws-Vlaanderen is voor alle patiënten in de regio Zeeuws-Vlaanderen wanneer je eigen huisarts niet beschikbaar is.
Op werkdagen tussen 08:00 en 17:00 uur neem je contact op met je eigen huisarts. Buiten deze uren in de avond, nacht en weekend worden de spoedeisende huisartsenzorgvragen beantwoord door een triagist in het callcenter van de huisartsenspoedpost in Terneuzen.
Als elke seconde telt (levensbedreigende situaties) bel 112.
Geen spoed? Op Thuisarts.nl vind je antwoord op veelgestelde gezondheidsvragen.
Je kunt ook op het antwoord vinden via de zelftriage Moet ik naar de dokter.
Heb je buiten kantooruren zorg nodig die niet kan wachten tot de eerstvolgende werkdag, bel dan 0115 643 000.
Ik heb overdag geen tijd om naar mijn huisarts te gaan, kan ik dan bij de huisartsenspoedpost terecht?
De huisartsenspoedpost is bedoeld voor spoedeisende gezondheidsklachten die niet niet kunnen wachten tot de eerstvolgende werkdag.
Wij zijn alleen geopend in de avond, nacht, weekend en op erkende feestdagen.
Welke vragen kan ik verwachten als ik de huisartsenspoedpost bel?
Zorg dat je goed voorbereid bent als je belt naar de huisartsenspoedpost (HASP). De triagist vraagt naar:
- Je BSN-nummer, geboortedatum, naam, adres (of van degene voor wie je belt)
- Je telefoonnummer
- De naam van je huisarts (als je binnen de regio een eigen huisarts hebt)
- De gegevens van je zorgverzekering (verzekeringskaart/polisnummer bij de hand houden)
- Wat is je spoedeisende klacht
- Je medische voorgeschiedenis?
Geef toestemming voor inzage in noodzakelijke medische gegevens (belangrijke aandoening, ziektes, allergieën). - Je huidige medicijngebruik (actueel medicatie-overzicht bij de hand houden)
- Je hulpvraag
Wat kan de verloop zijn van telefonisch contact met de HASP?
Een ervaren en speciaal opgeleide triagist zal de mate van spoed beoordelen. Aan de hand van de situatie, je gezondheidsklacht en je patiëntgegevens kan het verloop als volgt zijn:
- Voorlichting en/of advies
De triagist(e) beantwoordt je vragen direct of na overleg met een van de dienstdoende huisartsen. Ieder advies dat de triagist(e) geeft, wordt beoordeeld door een huisarts. - Recept
Indien nodig schrijft de huisarts een recept uit. Je kunt de voorgeschreven medicijnen af (laten) halen bij de Dienstapotheek. - Telefonisch consult
De triagist(e) maakt een terugbelverzoek aan voor de dienstdoende huisarts. De huisarts belt je op een later moment terug voor een telefonisch consult. - Consult
Er wordt een afspraak voor je maakt op de huisartsenspoedpost. Je bent verplicht een geldig legitimatiebewijs en verzekeringsbewijs te tonen. Je bent zelf verantwoordelijk voor het regelen van vervoer. - Visite
De huisarts komt naar je toe als je medisch gezien niet in staat bent naar de huisartsenspoedpost te komen. De huisarts wordt begeleid door een chauffeur die is opgeleid om te assisteren. Heb je een vervoersprobleem dan is dit geen reden is voor het afleggen van een visite!
Bel je voor iemand anders, zorg dan dat je bij de patiënt bent. De triagist zorgt ervoor dat je zo snel als mogelijk de juiste hulp op het juiste moment krijgt.
Wat gebeurt er als ik toch zonder afspraak naar de huisartsenspoedpost kom?
Wanneer je zonder te bellen naar de huisartsenspoedpost toe komt, zal je alsnog het verzoek krijgen om telefonisch contact op te nemen, ook als je al aan de balie staat. Wij doen dit omdat wij privacy-gevoelige informatie aan je kunnen vragen.
Tijdens het telefoongesprek kunnen we bepalen hoe ernstig je gezondheidsklachten zijn.
Ben ik meteen aan de beurt op het spreekuur als ik een afspraak heb gemaakt?
Wij proberen je behandeling door te laten gaan op het tijdstip dat telefonisch met je afgesproken is. Toch kan het gebeuren dat je moet wachten omdat consulten uitlopen of omdat er hogere spoedeisende hulpvragen tussendoor komen die voorgaan. De volgorde van behandeling hangt af van hoe dringend de zorgvraag van een patiënt is. Wij vragen hiervoor begrip en geduld.
Ik ben passant/vakantieganger en heb een huisarts nodig. Kan ik op de huisartsenspoedpost een afspraak maken of langskomen?
De huisartenspoedpost is binnen kantoren gesloten. Buiten kantooruren is de HASP beschikbaar voor spoedeisende medische huisartsenzorg. Bij klachten die al langer aanhouden of voortduren en die niet direct op dat moment huisartsenzorg nodig hebben, neem je de eerstvolgende werkdag contact op met je eigen huisarts.
Spoedeisende huisartsenzorg nodig buiten kantooruren? Altijd eerst telefonisch contact opnemen!
Bij een levensbedreigende situatie bel je direct 112.
Wordt het telefoongesprek opgenomen als ik naar de HASP bel?
Alle telefoongesprekken worden opgenomen om te dienen als:
-
Hulpmiddel om de kwaliteit van onze telefonische contacten te verbeteren
- Informatiebron, wanneer een patiënt een klacht over onze dienstverlening heeft.
Deze gesprekken:
- Worden opgenomen vanaf het moment dat de triagist de telefoon opneemt tot het moment dat de triagist of de huisarts de verbinding verbreekt. Hiervoor gelden zowel wettelijk als intern strikte regels. Ook voor het terugluisteren van gesprekken gelden strenge voorwaarden. We volgen hierin de regels van de Autoriteit Persoonsgegevens.
- Maken geen onderdeel uit van het patiëntendossier.
- Worden bewaard voor een periode van maximaal één jaar.
Mijn medicijnen zijn op. Kan ik een herhaalrecept via de huisartsenspoedpost regelen?
Herhalingsrecepten regel je normaal gesproken met je eigen huisarts. Alleen in dringende gevallen bestaat de mogelijkheid dat de dienstdoende huisarts een herhalingsrecept voorschrijft. De arts schrijft dan zoveel medicijnen voor, als nodig tot het eerstvolgende spreekuur van je eigen huisarts.
Tijdens avond/nacht/weekenduren wordt altijd een toeslag berekend door de apotheek.
Is er een apotheek bij de huisartsenspoedpost?
Er is geen apotheek bij de huisartsenspoedpost aanwezig. Krijg je medicatie voorgeschreven dan zal de assistent je verwijzen naar de dienstdoende apotheek.
- ’s Avonds tot 23.00 uur, in het weekend en op feestdagen (08.00 tot 23.00 uur) kan je terecht bij de dienstapotheek in Terneuzen.
- Tijdens de nachturen (23.00 - 08.00 uur) neemt de nachtapotheek in Middelburg de dienst waar (alleen met een recept).
Tijdens avond/nacht/weekenduren wordt altijd een toeslag berekend door de apotheek.
Veel zelfzorgmedicatie is ook verkrijgbaar bij een supermarkt of drogist.
Dienstapotheek Terneuzen (gesloten tijdens de nacht)
BENU apotheek Epicurus
Van Steenbergenlaan 27
4531 HL Terneuzen
Dienstapotheek Walcheren (tijdens nachturen 23:00-08:00 uur)
Krooneveldweg 2A
4332 BL Middelburg
Tijdens avond/nacht/weekenduren wordt altijd een toeslag berekend door de apotheek.
Veel zelfzorgmedicatie is ook verkrijgbaar bij een supermarkt of drogist.
Serviceapotheek Oostburg/Sluis
Serviceapotheek Oostburg/Sluis
Pastoor van Genklaan 6-001
4501 AJ Oostburg
Serviceapotheek Oostburg/Sluis
Tijdens avond/nacht/weekenduren wordt altijd een toeslag berekend door de apotheek.
Buiten de openingstijden kunt u in het gebouw van Gezondheidscentrum Antonius gebruik maken van de Dienstrobot.
Veel zelfzorgmedicatie is ook verkrijgbaar bij een supermarkt of drogist.
Zijn mijn medische gegevens beschikbaar op de huisartsenspoedpost?
Jouw noodzakelijke medische gegevens zijn alleen beschikbaar wanneer je daar zelf toestemming voor hebt gegeven.
Om goede, veilige én snelle zorg te kunnen bieden kan het van groot belang zijn, als jouw behandelend arts op de hoogte is van je gezondheid en/of allergieën. Lees hier meer over op de pagina Uitwisselen medische gegevens.
Via Volgjezorg kan je toestemming regelen voor de uitwisseling van jouw medische gegevens via het Landelijk Schakelpunt én kan je ook volgen wat er met jouw medische gegevens gebeurt.
Hoe regel ik inzage in mijn medische gegevens?
Goede, veilige zorg, begint met beschikbare informatie. Regel daarom vandaag nog jouw toestemming. Meer informatie vind je op de pagina Uitwisselen medische gegevens.
Toestemming regelen
Waarom wordt het telefoongesprek opgenomen?
Telefoongesprekken worden opgenomen om te dienen als:
-
Hulpmiddel om de kwaliteit van onze telefonische contacten te verbeteren
- Informatiebron, wanneer een patiënt een klacht over onze dienstverlening heeft.
Deze gesprekken:
- Worden opgenomen vanaf het moment dat de triagist de telefoon opneemt tot het moment dat de triagist of de huisarts de verbinding verbreekt. Hiervoor gelden zowel wettelijk als intern strikte regels. Ook voor het terugluisteren van gesprekken gelden strenge voorwaarden. We volgen hierin de regels van de Autoriteit Persoonsgegevens.
- Maken geen onderdeel uit van het patiëntendossier.
- Worden bewaard voor een periode van maximaal één jaar.
Wordt mijn eigen huisarts op de hoogte gebracht van mijn contact met de huisartsenspoedpost?
Ja. De HASP registreert iedere medische hulpvraag. Heb je contact met de huisartsenspoedpost, dan sturen wij na afloop van de dienst een bericht naar je eigen huisarts (in de regio Zeeuws-Vlaanderen). Je arts weet dan wat de huisartsenspoedpost voor je heeft gedaan. Dit verslag wordt door je eigen huisarts toegevoegd aan jouw medisch dossier.
Woon je niet in Zeeuws-Vlaanderen maar heb je als toerist of passant de huisartsenspoedpost bezocht, vraag dan aan de triagist om het medisch verslag van je bezoek te printen. Je kunt dit dan zelf afgeven bij je eigen huisarts zodat jouw medisch dossier compleet blijft.
Wat zijn de kosten van een contact met de huisartsenspoedpost?
Als je in Nederland verzekerd bent, dekt de basisverzekering de kosten van de huisarts en dus ook van de huisartsenspoedpost. De rekening gaat rechtstreeks naar je zorgverzekeraar.
Kan je niet aantonen dat je verzekerd bent of heb je geen European Health Insurance Card (EHIC), dan betaal je de kosten voorafgaand van het consult of afgeven van het recept recept (met pin) op de huisartsenspoedpost.
Zijn er kosten verbonden aan een telefonisch contact met de HASP?
Ook wanneer je telefonisch contact opneemt met de huisartsenspoedpost zijn er kosten verbonden aan dit contact. Je belt tegen lokaal tarief. Dat zijn de kosten van het gebruik van jouw (mobiele) telefoon. De kosten zijn afhankelijk van je telefoonprovider.
Daarnaast worden kosten in rekening gebracht voor een telefonisch consult.
Ik ben verzekerd maar heb toch een rekening ontvangen. Hoe kan dat?
Mogelijk hebben wij in onze administratie niet jouw correcte verzekeringsgegevens opgenomen. Neem zo snel als mogelijk contact op met onze financiële administratie om de juist gegevens door te geven. Vermeld altijd het factuurnummer.
Waarom één huisartsenspoedpost?
Het aantal patiënten dat door de huisarts in Oostburg wordt gezien, is zeer gering. Daarnaast is er in Zeeuws-Vlaanderen een tekort aan huisartsen. Daarom is het belangrijk dat niet-acute én reguliere huisartsenzorg overdag plaatsvindt.
Minder inzet in de avonden, nachten en weekenden betekent dat er meer fitte huisartsen overdag beschikbaar zijn. Minder beschikbare huisartsen overdag betekent dat er steeds vaker een beroep wordt gedaan op de spoedzorg, zowel bij de HASP (Huisartsenspoedpost) áls bij de SEH (Spoedeisende hulp).
Ook in andere regio's in Nederland en Zeeland gaan acute zorgverleners steeds meer samenwerken.
Dit heeft erin geresulteerd dat voor huisartsenspoedzorg (HASP) per 1 oktober '24 gecentreerd in Terneuzen is.
Waarom is gekozen voor de huisartsenspoedpost in Terneuzen?
De beschikbare capaciteit van huisartsen en triagisten moet efficiënt en zorgvuldig worden ingezet. Het aantal inwoners in Zeeuws-Vlaanderen (105.000) is amper voldoende om een huisartsenspoedpost te rechtvaardigen. Daarom wordt steeds vaker de samenwerking met het ziekenhuis, de GGZ, VVT (verpleeg-, verzorgingshuizen en thuiszorg) en de ambulancediensten gezocht. ZorgSaam in Terneuzen beschikt ook over een SEH, waardoor de zorgvraag zorgvuldiger beantwoord kan worden.
De huisartsenspoedpost (HASP) blijft beschikbaar!
De HASP (Huisartsenspoedpost) blijft voor iedereen op dezelfde tijden telefonisch beschikbaar in de avond, nacht en het weekend. Alleen als het écht nodig is, dan wordt de patiënt voor een consult gezien op de post in Terneuzen.
De aanrijtijd blijft binnen de wettelijke norm. Dit geldt ook voor de huisbezoeken die door de huisarts kunnen worden afgelegd.
In het aanbod van de ambulancediensten en 112 verandert er niets.
Heeft één post gevolgen voor de kwaliteit van zorg?
Op de huisartsenspoedpost in Terneuzen is het callcenter gevestigd waar alle telefoontjes vanuit de gehele regio worden beantwoord. Bovendien is de locatie in Terneuzen centraal gelegen in de regio, zodat alle inwoners van de regio gebruik kunnen maken van de huisartsenspoedzorg.
Eén post heeft geen gevolgen voor de kwaliteit van zorg die wordt geboden. Sterker nog, deze kan beter worden gewaarborgd. Door het aanbod op één plek – Terneuzen – samen te brengen, neemt de kennis en expertise toe en nemen de wachttijden af.
De aanwezigheid en samenwerking van de SEH (spoedeisende hulp) van ZorgSaam zorgt voor kwalitatief goede spoedzorg.