HAP-ZVL---rood-transp-641x183
Levensbedreigende situatie?
Bel altijd 112
Voor wie is de huisartsenspoedpost?

Op werkdagen tussen 08:00 en 17:00 uur is je eigen huisarts beschikbaar. Buiten deze uren in de avond, nacht en weekend worden de zorgvragen beantwoord door een triagist in het callcenter van de huisartsenspoedpost in Terneuzen.

Als elke seconde telt (levensbedreigende situaties) bel 112

Op Thuisarts.nl vind je antwoord op veelgestelde gezondheidsvragen. 

Thuisarts

Je kunt ook op het antwoord vinden via de zelftriage Moet ik naar de dokter

Moet ik naar de dokter?

Heb je  zorg nodig die niet kan wachten tot de eerstvolgende werkdag, bel dan 0115 643 000.

Ik heb overdag geen tijd om naar mijn huisarts te gaan, kan ik dan bij de huisartsenspoedpost terecht?

Nee. De huisartsenspoedpost is bedoeld voor spoedeisende gezondheidsklachten die niet niet kunnen wachten tot de eerstvolgende werkdag.

Waarom moet ik eerst bellen?

Om te beoordelen wat de mate van spoed is, vraagt een ervaren en speciaal opgeleide triagist je aan te geven wat je klacht is en worden jouw patiëntgegevens gevraagd.

Bel je voor iemand anders, zorg dan dat je bij de patiënt bent. De triagist zorgt ervoor dat je zo snel als mogelijk de juiste hulp op het juiste moment krijgt.

Afhankelijk van de situatie kan dat zijn:

  • Voorlichting en/of advies
    De triagist(e) beantwoordt je vragen direct of na overleg met een van de dienstdoende huisartsen. Ieder advies dat de triagist(e) geeft, wordt beoordeeld door een huisarts.
  • Recept
    Indien nodig schrijft de huisarts een recept uit. Je kunt de voorgeschreven medicijnen af (laten) halen bij de Dienstapotheek.
  • Telefonisch consult
    De triagist(e) maakt een terugbelverzoek aan voor de dienstdoende huisarts. De huisarts belt je op een later moment terug voor een telefonisch consult.
  • Consult
    Er wordt een afspraak voor je maakt op de huisartsenpost. Je bent verplicht een geldig legitimatiebewijs en verzekeringsbewijs te tonen. Je bent zelf verantwoordelijk voor het regelen van vervoer.
  • Visite
    De huisarts komt naar je toe als je medisch gezien niet in staat bent naar de huisartsenpost te komen. De huisarts wordt begeleid door een chauffeur die is opgeleid om te assisteren. Hier hoort uitdrukkelijk bij te worden vermeld dat het hebben van een vervoersprobleem geen reden is voor het afleggen van een visite!

 

Welke vragen kan ik verwachten als ik de HAP bel? 

Zorg dat je goed voorbereid bent als je belt naar de huisartsenspoedpost (HAP). De triagist stelt je de volgende vragen:

  • Wat is je BSN-nummer, geboortedatum, naam, adres
    (of van degene voor wie je belt)
  • Je telefoonnummer
  • De naam van je huisarts
    (als je binnen de regio een eigen huisarts hebt)
  • De gegevens van je zorgverzekering
    (verzekeringskaart bij de hand houden)
  • Meer vragen naar aanleiding van je spoedeisende klacht
  • Je medische voorgeschiedenis
    Geef toestemming voor inzage in noodzakelijke medische gegevens (belangrijke aandoening, ziektes, allergieën).
  • Je huidige medicijngebruik
    (actueel medicatie-overzicht bij de hand houden)
  • Je hulpvraag

 

Wat gebeurt er als ik toch zonder afspraak naar de huisartsenpost kom?

Wanneer je zonder te bellen naar de huisartsenspoedpost toe komt, zal je alsnog het verzoek krijgen om telefonisch contact op te nemen, ook als je al aan de balie staat. Wij doen dit omdat wij privacy-gevoelige informatie aan je kunnen vragen.

Tijdens het telefoongesprek zullen wij de urgentie bepalen. 

 

Ben ik meteen aan de beurt op het spreekuur als ik een afspraak heb gemaakt? 

Wij streven er naar om jouw behandeling in te plannen op het tijdstip dat telefonisch met je afgesproken is.  Het kan voorkomen dat je moet wachten omdat consulten uitlopen of omdat er hogere spoedeisende hulpvragen tussendoor komen die voorgaan. Volgorde van behandeling wordt steeds bepaald door urgentie. Wij vertrouwen op jouw begrip hiervoor.

Ik ben passant/vakantieganger en heb een huisarts nodig. Kan ik op de huisartsenspoedpost een afspraak maken of langskomen?

De huisartenspoedpost is binnen kantoren gesloten. Buiten kantooruren is de HAP beschikbaar voor spoedeisende medische huisartsenzorg, niet voor een klacht die al langer aanhoudt of voortduurt en die niet direct op dat moment huisartsenzorg behoeft. Altijd eerst telefonisch contact opnemen! 

Bij een levensbedreigende situatie bel je direct 112

Lees meer

Door wie word ik behandeld?

Je wordt behandeld door de dienstdoende huisarts. Heb je een huisarts in de regio Zeeuws-Vlaanderen, dan wordt deze zo snel als mogelijk geïnformeerd.

Ben je toerist of passant? Vraag dan aan de triagist een HAP-verslag te printen dat je dit zelf af kunt geven bij je eigen huisarts.

Waarom één huisartsenspoedpost?

Het aantal patiënten dat door de huisarts in Oostburg wordt gezien, is zeer gering. Daarnaast is er in Zeeuws-Vlaanderen een tekort aan huisartsen. Daarom is het belangrijk dat niet-acute én reguliere huisartsenzorg overdag plaatsvindt.

Minder inzet in de avonden, nachten en weekenden betekent dat er meer fitte huisartsen overdag beschikbaar zijn. Minder beschikbare huisartsen overdag betekent dat er steeds vaker een beroep wordt gedaan op de spoedzorg, zowel bij de HAP (Huisartsenspoedpost) áls bij de SEH (Spoedeisende hulp).

Ook in andere regio's in Nederland en Zeeland gaan acute zorgverleners steeds meer samenwerken

Dit heeft erin geresulteerd dat voor huisartsenspoedzorg (HAP) per  1 oktober '24 gecentreerd in Terneuzen is. 

Waarom moet de patiënt naar de huisartsenspoedpost in Terneuzen? 

De beschikbare capaciteit van huisartsen en triagisten moet efficiënt en zorgvuldig worden ingezet. Het aantal inwoners in Zeeuws-Vlaanderen (105.000) is amper voldoende om een huisartsenspoedpost te rechtvaardigen. Daarom wordt steeds vaker de samenwerking met het ziekenhuis, de GGZ, VVT (verpleeg-, verzorgingshuizen en thuiszorg) en de ambulancediensten gezocht. ZorgSaam in Terneuzen beschikt ook over een SEH, waardoor de zorgvraag zorgvuldiger beantwoord kan worden.

De HAP (huisartsenspoedpost) blijft beschikbaar!

De HAP (huisartsenspoedpost) blijft voor iedereen op dezelfde tijden telefonisch beschikbaar in de avond, nacht en het weekend. Alleen als het écht nodig is, dan wordt de patiënt voor een consult gezien op de post in Terneuzen.

De aanrijtijd blijft binnen de wettelijke norm. Dit geldt ook voor de huisbezoeken die door de huisarts kunnen worden afgelegd. 

In het aanbod van de ambulancediensten en 112 verandert er niets.  

Heeft één post gevolgen voor de kwaliteit van zorg? 

Op de huisartsenspoedpost in Terneuzen is het callcenter gevestigd waar alle telefoontjes vanuit de gehele regio worden beantwoord. Bovendien is de locatie in Terneuzen centraal gelegen in de regio, zodat alle inwoners van de regio gebruik kunnen maken van de huisartsenspoedzorg.

Eén post heeft geen gevolgen voor de kwaliteit van zorg die wordt geboden. Sterker nog, deze kan beter worden gewaarborgd. Door het aanbod op één plek – Terneuzen – samen te brengen, neemt de kennis en expertise toe en nemen de wachttijden af.

De aanwezigheid en samenwerking van de SEH (spoedeisende hulp) van ZorgSaam zorgt voor kwalitatief goede spoedzorg.

Mijn medicijnen zijn op. Kan ik een herhaalrecept via de huisartsenspoedpost regelen?

Nee, herhalingsrecepten dien je via je eigen huisarts of waarnemer aan te vragen. Neem hierin je eigen verantwoording en bestel tijdig je medicatie binnen kantoortijden. 

Is er een apotheek bij de huisartsenspoedpost?

Nee er is geen apotheek bij de huisartsenspoedpost. 
Krijg je een recept op de HAP of spoedeisende hulp, dan kan je ’s avonds tot 23.00 uur, in het weekend en op feestdagen (08.00 tot 23.00 uur) terecht bij de dienstapotheek in Terneuzen.

Veel zelfzorgmedicatie is ook verkrijgbaar bij een supermarkt of drogist.  

Tijdens de nachturen (23.00 - 08.00 uur) neemt de nachtapotheek in Middelburg de dienst waar (alleen met een recept)!

Dienstapotheek Terneuzen

Dienstapotheek Terneuzen
BENU apotheek Epicurus
Van Steenbergenlaan 27
4531 HL Terneuzen

Telefoon: 0115 626 010

Lees meer

Veel zelfzorgmedicatie is ook verkrijgbaar bij een supermarkt of drogist.  

Dienstapotheek Walcheren (nacht)

De dienstapotheek Terneuzen gesloten is gesloten tijdens de nacht!
Tijdens de nachturen (23.00 - 08.00 uur) neemt de nachtapotheek in Middelburg de dienst waar (alleen met een recept)! 

Dienstapotheek Walcheren (nacht)
Krooneveldweg 2A
4332 BL Middelburg

Telefoon: 0118-468707

Lees meer

Apotheek Hulst

Serviceapotheek Zoetevaart
Zoetvaart 10
4561 GR Hulst

Telefoon: 0114 311 120

Lees meer

Veel zelfzorgmedicatie is ook verkrijgbaar bij een supermarkt of drogist.  

Apotheek Oostburg

Serviceapotheek Oostburg/Sluis
Pastoor van Genklaan 6-001
4501 AJ Oostburg

Telefoon: 0117 452 170

Lees meer

Buiten de openingstijden kunt u in het gebouw van Gezondheidscentrum Antonius gebruik maken van de Dienstrobot.

Veel zelfzorgmedicatie is ook verkrijgbaar bij een supermarkt of drogist.  

Zijn mijn medische gegevens beschikbaar op de huisartsenpost?

Jouw noodzakelijke medische gegevens zijn alleen beschikbaar wanneer je daar zelf toestemming voor hebt gegeven.

Om goede, veilige én snelle zorg te kunnen bieden kan het van groot belang zijn, als jouw behandelend arts op de hoogte is van je gezondheid en/of allergieën. Lees hier meer over op de pagina Uitwisselen medische gegevens.

Via Volgjezorg kan je je toestemming regelen voor de uitwisseling van jouw medische gegevens via het Landelijk Schakelpunt én kan je ook volgen wat er met jouw medische gegevens gebeurt.

Toestemming regelen

Hoe regel ik inzage in mijn medische gegevens?

Goede, veilige zorg, begint met informatie. Regel daarom vandaag nog jouw toestemming. Meer informatie vind je op de pagina Uitwisselen medische gegevens.

Toestemming regelen

De huisartsenspoedpost neemt gesprekken op. Mag dat?

Ja. De HAP neemt alle gesprekken op en bewaart deze voor een periode van maximaal één jaar. Gesprekken worden opgenomen vanaf het moment dat de triagist de telefoon opneemt tot het moment dat de triagist of de huisarts de verbinding verbreekt. Hiervoor gelden zowel wettelijk als intern strikte regels. Ook voor het terugluisteren van gesprekken gelden strenge voorwaarden.

Waarom worden telefoongesprekken opgenomen?

Telefoongesprekken worden opgenomen om te dienen als: 

  • Hulpmiddel om de kwaliteit van onze telefonische contacten te verbeteren
  • Informatiebron, wanneer een patiënt een klacht over onze dienstverlening heeft.

 

Wordt mijn eigen huisarts op de hoogte gebracht van mijn contact met de huisartsenspoedpost?

Ja.  De HAP registreert iedere medische hulpvraag. Heb je contact met de huisartsenspoedpost, dan sturen wij na afloop van de dienst een bericht naar je eigen huisarts (in de regio Zeeuws-Vlaanderen). Je arts weet dan wat de huisartsenspoedpost voor je heeft gedaan. Dit verslag wordt door je eigen huisarts toegevoegd aan jouw medisch dossier.

Woon je niet in Zeeuws-Vlaanderen maar heb je als toerist of passant de huisartsenspoedpost bezocht, vraag dan aan de triagist om het medisch verslag van je bezoek te printen. Je kunt dit dan zelf afgeven bij je eigen huisarts zodat jouw medisch dossier compleet blijft.

Wat zijn de kosten?

De basisverzekering dekt de kosten van de huisarts en dus ook van de huisartsenspoedpost. Ben je verzekerd, dan gaat de rekening rechtstreeks naar jouw zorgverzekeraar.

Ben je niet verzekerd, weet je het nummer van je zorgpolis niet (meer) of blijkt het nummer van je zorgpolis niet correct, dan betaal je de kosten van het consult of recept direct op de huisartsenspoedpost. Betalen kan uitsluitend per pin. De betaling dient voorafgaand aan het consult te worden voldaan.

Tarieven huisartsenspoedpost

Telefonisch contact

Wanneer je telefonisch contact opneemt met de huisartsenspoedpost, doe je dit tegen lokaal tarief. Dat zijn de kosten van het gebruik van jouw (mobiele) telefoon. De kosten zijn afhankelijk van je telefoonprovider.

Een telefonisch consult staat hier los van.

De basisverzekering dekt de kosten van de huisarts en dus ook van de huisartsenspoedpost. Ben je verzekerd, dan gaat de rekening rechtstreeks naar jouw zorgverzekeraar.

Ben je niet verzekerd, weet je het nummer van jouw zorgpolis niet (meer) of blijkt het nummer van je zorgpolis niet correct, dan ontvang je een factuur voor het (telefonisch) consult.
 

Vallen de kosten van de huisartsenspoedpost onder de basisverzekering?

Ja. De basisverzekering dekt de kosten van de huisarts en dus ook van de huisarts op de huisartsenspoedpost.

Ik ben verzekerd. Toch heb ik een rekening ontvangen. Hoe kan dat?

Mogelijk hebben wij in onze administratie niet jouw correcte verzekeringsgegevens opgenomen. Neem je contact op met onze financiële administratie om jouw gegevens te controleren. Vermeld altijd het factuurnummer.

Contact administratie

Ik ben het niet eens met de hoogte van de rekening. Wat kan ik doen?

Helaas kan je hier niets tegen doen.  De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) stelt de tarieven vast.

Cookies
Door te klikken op 'Alle cookies toestaan' ga je hiermee akkoord en zal de website optimaal functioneren. Maak je liever zelf de keus? Klik dan op 'Instellingen beheren'.
Cookie-instellingen
Functionele cookies
Analytische cookies
Marketing
Logo Huisartsenpost Zeeuws-Vlaanderen

Je wordt doorgestuurd

Je wordt doorgestuurd naar een andere pagina.